Som konsumenter lever vi i en digitaliserad värld och förväntar oss ständigt att tekniken ska fungera för oss. Detta återspeglas i våra förväntningar när det gäller att köpa produkter och boendeupplevelser.
Av denna anledning behöver organisationer inom i stort sett alla sektorer kontinuerligt investera i framsteg som tillfredsställer anställda och potentiella kunder. Företag som utgör industrisektorn är för det mesta utsatta för de förändringar som digitaliseringen ger upphov till. Dessa förändringar har uppstått från de framsteg som har skett i dagens industriella miljö; nya IoT-plattformar (Internet of Things), Cloud Computing, Big Data och Artificial Intelligence-plattformar bland annat.
Vad är industriell digitalisering?
10 Fördelar med digital transformation
Minskar kostnader
Decentraliserar produktionen
Dessutom ökar digitaliseringen metodernas flexibilitet och lyhördhet. Om det till exempel uppstår ett problem i en produktionsanläggning skickas en varning automatiskt och problemet hanteras oavsett dag, tid eller om någon är fysiskt närvarande vid tillfället.
Ökar effektiviteten och produktiviteten
Smart produktanslutning ger enheter möjligheten att sammankoppla och kommunicera maskin-till-maskin (M2M). Detta gör att de kan fatta decentraliserade beslut. För många av arbetsuppgifterna behöver företag inte längre en anställd vara fysiskt närvarande hela tiden. Denna nya tillverknings- och produktionsmodell eliminerar monotona och ibland även farliga uppgifter, samt gör dem mer exakta, effektiva och lyhörda.
Förutom att optimera processer och uppgifter, möjliggör digital transformation snabbare, mer effektiva beslut baserade på korrekta realtidsdata. Dessutom är utbildning, modifieringar och reparationsprocesser inte längre ett problem eftersom de förekommer mer sällan och till stor del är automatiserade.
Skapar nya affärsmöjligheter
Nya digitala system möjliggör produktion av nya produkter och/eller tjänster som tidigare inte var lönsamma för företaget, vilket skapar nya intäktskällor. Dessutom är hastigheten med vilken nya tjänster (innovation eller omorientering) lanseras mycket snabbare. Genom en bra användning av big data och artificiell intelligens har företag möjlighet att experimentera, komma före trender och förutsäga vilka nya utvecklingar som kommer att lyckas hos kunderna. Dessa tekniker kan till och med göra det enklare för företag att bli miljövänliga och skapa produkter som är grönare och mindre skadliga för vårt ekosystem.
Påskyndar reaktionen på efterfrågetrender
De avancerade produktionssystemens lyhördhet underlättar snabba svar på flyktiga förändringar i efterfrågan. Arbetsuppgifter kan förläggas på några timmar och produkter kan produceras med skräddarsydda mönster anpassade till varje konsument, utan att det innebär slöseri med tid. På så sätt kan företag få större kundnöjdhet utan att behöva manuellt manipulera var och en av dem.
Främjar konkurrensfördelar
Ny teknik förbättrar kvaliteten på tillverkade produkter genom att införliva nya funktioner i produktionssystem som förbättrar det slutliga resultatet. Detta utnyttjar differentieringen av produkten i fråga och ger ett mervärde till varumärket. Å andra sidan genereras omfattande kvalitetsgranskningar som säkerställer efterlevnad av standarder och olika regelverk. Dessutom tillåter det arbetare att utveckla sin potential och sina professionella färdigheter snarare än att vara engagerade i uppgifter som inte bidrar med intellektuellt värde till företaget.
Stimulerar innovation mot störningar
Digital transformation driver innovationskulturen, vilket leder till att företaget upptäcker nya värdeförslag och kommande trender. Genom att vårda data har företag möjligheten att förnya sig med tidigare outforskad information för att förbereda sig för framtida trender och därför spara pengar inför framtida störningar.
Ökar inre sammanhållning
Informationsflödet från digitaliseringen underlättar kommunikationen mellan avdelningarna, vilket möjliggör engagemang och samarbete mellan anställda från olika delar av företaget i projekt och beslutsfattande. Dessutom ger det företag en övergripande bild av organisationens olika enheter. Detta möjliggör en mer lönsam global förvaltning. Å andra sidan underlättar det faktum att informationen är omedelbart tillgänglig från var som helst och när som helst, arbetet mellan olika team.
Förbättrar användningen av datakapacitet
Industriell digitalisering bygger en datadriven beslutskultur som samlas in av tekniska verktyg. Förbättringen av analytiska system resulterar i en fördjupning av dataförståelsen. Detta stärker informerat beslutsfattande, viktiga rekommendationer och snabb respons.
Väck nya talangers intresse
Digitaliserade företag som är uppdaterade med trender och processer lockar mest intresse från utbildade yrkesmän med kapacitet som är grundläggande i denna komplexa och störande miljö. Dessutom, om förändringen hanteras på ett lämpligt och ansvarsfullt sätt, kommer det att gynna alla dess delar, vilket genererar ett större värde av arbetsglädje för de anställda. Mänsklig motivation, tillsammans med effektiva digitala verktyg, kommer att återspeglas i företagets produktivitet och lönsamhet.
Varför är det viktigt att påbörja övergången så snart som möjligt?
Ett företags konkurrenskraftsnivå är direkt relaterad till dess förmåga att hantera processer och öka produktiviteten. Enligt en studie av McKinsey lever företag som tidigare i genomsnitt levt mer än 60 år nu mindre än 20 år. När konkurrensen fortsätter att växa blir det svårare för företag att överleva på en allt mer mättad marknad. Företag som vill överleva i sin bransch måste ta till sig digitalisering som en grundläggande del av sin kärna.
Digital transformation i branschen har gått från att vara ett alternativ som skulle kunna ge företag en konkurrensfördel till att vara en nödvändighet för att överleva i den nuvarande kontexten av industri 4.0. Industry 5.0 är precis runt hörnet, och utan den digitala kompetens som är involverad i transformation kommer företag inte att kunna hänga med i nya krav eller konkurrera med resten av branschen.
Vilka teknologier möjliggör industriell digitalisering?
Industriell digitalisering är resultatet av årtionden av tekniska framsteg inom olika sektorer. Grundarbetet började med introduktionen av digitala komponenter i maskiner och utrustning på 1980-talet. Det var då billiga mikroprocessorbaserade lösningar ersatte analoga kontroller och avläsningar.
Revolutionen som skedde på arbetsplatsen med internetuppkopplade persondatorer satte ytterligare en förutsättning för industriell digitalisering på plats.
En annan aspekt av industriell digitalisering ansluter till Industrial Internet of Things (IIoT), som sammanför små mikroprocessorer med digitala sensorer och nätverk, och levererar informationen som kommer från ett företags sensorsvit direkt till dess huvudkontor.
Tekniken har också gjort det möjligt för organisationer att fjärrstyra driftsparametrarna för tillgångar. Det är så organisationer har minskat – om inte helt eliminerat – klyftan mellan strategisk planering och sanningsdata, vilket gör det möjligt för beslutsfattare att se effekten av sina val i realtid.
Tillämpningar av industriell digitalisering
Anta att ett företag vill skapa digitala modeller av sin produktionslinje. I så fall kan den upptäcka att informationsströmmen som produceras av Industrial Internet of Things är en stor resurs för processimuleringslösningar. Denna typ av programvara används för att simulera en befintlig produktionsprocess inuti en mjukvara.
Exakt information om den aktuella processens faktiska funktion måste finnas tillgänglig för att sådana modeller ska vara användbara.
Med industriell digitalisering behöver företag inte längre engagera sig i mödosam datainmatning av pappersdokument och datakonvertering när de försöker koppla ihop system som körs på olika plattformar. Det beror på att de kan länka dataströmmen till simuleringen.
Samtidigt har nätverkandet mognat till den punkt där en hel försörjningskedja kan kopplas samman för ökad produktivitet. Toyota använder till exempel specialiserad programvara för industriell digitalisering för att automatisera kommunikationen med leverantörer. Toyotas ”just-in-time” försörjningskedjastrategi har effektiviserats ytterligare genom användning av programvara för att förutse vilka komponenter som kommer att behövas automatiskt.
Många organisationer börjar inse att informationen som produceras av deras nätverk av sensorer kan göra mer än att bara förstärka befintliga direktiv och mål. I ansträngningen att förstå hur deras tillgångar och utrustning verkligen fungerar, har företag låst upp nya sätt att förfina sina mål, verksamhet och beslutsprocesser.