Termostaten är en anordning för att justera systemets temperatur så att systemtemperaturen hålls nära den önskade börtemperaturen. Termostaten gör detta genom att byta värme eller kyla eller inaktivera enheten eller justera vätskeflödet av värmeöverföring som behövs för att bibehålla rätt temperatur.
En termostat kan vara en styrenhet för uppvärmning eller kylning och ett system eller en komponent i en värmare eller luftkonditionering. Termostater kan byggas på olika sätt och kan använda olika sensorer för att mäta temperatur. Utsignalen från sensorn styr sedan uppvärmningen eller kylningen av apparaten.
Vanliga sensorteknologier inkluderar:
- Mekaniska eller elektriska bimetallsensorer
- Expanderande vaxpellets
- Elektroniska termistorer och halvledarenheter
Termostat av bimetalltyp:
Dessa termostater används i radiatorsystemets ånga eller varmvatten kan termostaten vara helt utrustad med en bimetalllist. I allmänhet är detta en automatisk ventil som reglerar flödet baserat på temperatur. Mekaniska termostater används för att reglera spjäll i takturbinventiler, vilket minskar värmeförlusten i kalla eller kalla byggnadsperioder.
Termostaten är en typ av ventil som öppnar och stänger automatiskt beroende på kylvätsketemperaturen. Termostaten är installerad mellan kylaren och motorns kylkrets.
Vaxpellets
Denna typ av termostat används i en förbränningsmotor för att hålla motorns kärntemperatur vid optimala driftstemperaturer genom att reglera kylvätskeflödet till en extern kylfläns, vanligtvis en luftkyld kylare.
Denna typ av termostat fungerar mekaniskt. Den använder sig av vaxpellets i slutna utrymmen. Vaxet är fast vid låga temperaturer men när maskinen värms upp smälter vaxet och expanderar. Det slutna utrymmet har en expansionsanordning som driver stickan som öppnar ventilen när driftstemperaturen överskrids.
Driftstemperaturen är fast men bestäms av vaxets speciella sammansättning, så denna typ av termostat är tillgänglig för att upprätthålla olika temperaturer, vanligtvis i intervallet 70 till 90 ° C (160 200 ° F). Moderna maskiner kör värmen, det vill säga mer än 80 ° C (180 ° F), för att köra mer effektivt och minska utsläppen av föroreningar.
Elektronisk termostat:
Dessa är små, fristående cirkulära enheter med ökad fläns för fästen på plattor eller metalldelar från uppvärmning eller luftkonditionering, beroende på omgivningstemperatur. Den interna sensorn består vanligtvis av en bimetallskiva med elektriska kontakter i mitten.
Vid omkopplingstemperaturen vänder skivan från konkav till konvex (eller vice versa) vilket gör att kontakterna öppnas eller stängs beroende på vilket läge som behövs för att byta (normalt stängd eller öppen normalt). Denna enhet kan också användas som en överhettningsskyddsbrytare.
Det inre av en termostat av två vanliga värmetrådar för enbart hushåll som används för att reglera gaseldade värmare genom en elektrisk gasventil. Liknande mekanismer kan också användas för att styra oljekaminer, pannor, pannzonsventiler, elektriska vindsfläktar, elektriska ugnar, elektriska golvvärmare och hushållsapparater som kylskåp, kaffekannor och hårtorkar.
Hur fungerar en biltermostat?
Enkelt uttryckt reagerar den på temperaturförändringar i motorns kylvätska. Om det är kallt förblir termostaten stängd och håller den kvar i motorn.
Om det blir för varmt öppnas termostaten och låter den rinna till radiatorn där den kommer att svalna.
huvudkomponenterna i ett motorkylsystem, som tjänar till att reglera flödet av kylvätska mellan kylaren och motorn.
Även om den kan vara liten i storleken (passar i handflatan), är jobbet den utför avgörande för att din motor ska hålla sig inom en säker driftstemperatur.
För mycket värme för länge, och du kan sluta med ett sprucket motorblock eller blåst huvudpackning (i princip de två värsta scenarierna).
När kylvätska strömmar genom motorn tar den upp överskottsvärme. När den lämnar motorn går den till kylaren, där den överskottsvärmen avlägsnas. Den gör sedan ytterligare några stopp på vägen genom kylsystemet och hamnar tillbaka i motorn.
Termostaten är i grunden en ventil mellan motorn och kylaren.
När kylvätskan i motorn blir för varm öppnas denna ventil och låter den passera till kylaren där den kyls ner. Om den inte är uppvärmd förblir termostaten stängd, vilket gör att kylvätskan kan fortsätta att cirkulera inuti blocket.
Hur vet termostaten när den ska öppna eller stänga? Den har en unik typ av vax som fungerar som ett expanderande medel. När värmen når en specifik temperatur expanderar medlet, vilket öppnar ventilen.
När värmen avtar krymper medlet och återställer ventilen till sitt vanliga stängda läge.
Som du kanske har gissat kommer en motor som körs på varm kylvätska inte att kunna kylas ner, vilket innebär att den riskerar att överhettas. Låt oss nu titta på några av de vanligaste tecknen som tyder på att din termostat behöver uppmärksamhet.
Vad är en termostat i hem?
Hur kontrollerar du temperaturen i ditt hem? Idag finns det många alternativ, allt från smartphone-appar till den traditionella temperaturratten.
Dessa är alla former av termostater. I kärnan är en termostat helt enkelt de kontroller som används för att reglera temperaturen i ett värmesystem. Du kan ställa in en önskad temperatur och termostaten arbetar för att hålla ditt rum eller panna på önskad nivå. Om bostaden börjar sjunka i temperatur slår en termostat på värmen för att värma upp den. Efter att innertemperaturen har nått börvärdet arbetar termostaten för att stänga av värmen för att förhindra att du blir överhettad.
Inom detta grundläggande ramverk finns det ett antal funktioner och alternativ:
- Vissa termostater är trådlösa och batteridrivna
- Andra är anslutna med ledningar till själva pannan.
- Programmerbara termostater använder ett fast schema för att köra uppvärmningen vid vissa tider på dygnet.
- Smarta termostater lär sig och anpassar sig till din rutin